جامعه زگیل تناسلی ایران

جامعه زگیل تناسلی ایران

جامعه زگیل تناسلی ایران

جامعه زگیل تناسلی ایران

جامعه زگیل تناسلی ایران

جامعه زگیل تناسلی ایران
جامعه زگیل تناسلی ایران برای حمایت و راهنمایی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ایجاد شده است. اطلاعات خودتان از بیماری و درمان ها را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. به یکدیگر کمک کنید تا بر بیماری غلبه و اثرات ان را کاهش بدهید. اگر میتوانید کمک کنید از قسمت فرم تماس با ما در ارتباط باشید.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پودوفیلین (Podophyllin)

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۵۶ ب.ظ

   موارد مصرف

پودوفیلین برای درمان زگیل (ناحیه تناسلی) مورد استفاده قرار می‌گیرد ونیز موسکولوم کانتوژیوزم.

مکانیسم اثر

پودوفیلین یک ماده آنتی میتوتیک (ضد میتوز و تکثیر سلولی) بوده و با ایجاد نکروز موضعی بافت، فعالیت ویروس HPV که عامل اصلی ایجاد کننده زگیل تناسلی است را مختل می‌کند. این دارو با متصل شدن به پروتئین توبولین در دوک های میتوزی عمل تکثیر سلولی را مختل میسازد.

ترکیبات

به شکل پودر زرد تا قهوه ای روشن و سبز مایل قهوه ای وجود دارد. اولین بار از ریزوم گیاه Mayapple امریکایی که به طور بومی در شمال شرق آمریکا رشد میکند استخراج گردیده است. ماده مؤثره آن پودوفیلوتوکسین خوانده میشود که در الکل، اتر، کلروفرم و آب جوش محلول است.

عوارض جانبی

سوزش در محل، درد و التهاب از عوارض جانبی شایع این دارو است.عوارض گوارشی ، خونی و عصبی نیز دارد.

 

  • موارد مصرف

     زگیل‌ەاى مقاربتی، کراتوز، اپی‌تلیوماتوز سطحى متعدد.

  •  میزان مصرف

کوندیلوما آکومیناتوم:
بالغین: محلول ۱۰% به‌طور موضعى برروى زگیل بمالید روى آن یک ورقه مومى کشیده و براى ۶ـ۴ ساعت آن را بانداژ کنید سپس بشوئید، اگر احتیاج باشد می‌توان هر هفته آن را تکرار کرد.
زگیل معمولی:
بالغین و کودکان: محلول ۵% موضعى ۵ـ۱ بار در روز.
کراتوز اپی‌تلیوماتوز:
بالغین: محلول ۲۵ـ۱۰% یک بار در روز براى نواحى کوچکتر از ۱۰cm؛ محلول ۵% براى نواحى بیش از ۱۰cm. دارو را به سطح خشک بمالید و بعد از ۴ـ۱ ساعت بشوئید.
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط، خال، زگیل سرویکال، پیشابراهى و دهانی، دیابت قندی، حاملگى (در گروه X قرار دارد).    

 

  • توصیه‌ها:

ـ دارو را فقط برروى نواحى گرفتار مورد استفاده قرار دهید. براى محافظت از پوست سالم آن را با petrolatum بپوشانید، دارو را روى پوست ترک‌خورده و ملتهب به‌کار نبرید.
ـ فقط براى نواحى محدود یا براى مدت زمان کوتاهى از دارو استفاده کنید، چون ممکن است جذب سیستمیک رخ دهد.
ارزیابى بالینی:
پاسخ درمانی: کاهش در اندازه و مقدار ضایعات.
واکنش‌هاى آلرژیک: تحریک‌پذیری، قرمزی، خارش، نیش‌نیش شدن، سوزش، اگر این نشانه‌ها رخ دهند مصرف دارو بایستى قطع شود.
اگر مشکوک به جذب سیستمیک دارو شدید دیسکرازی‌هاى خونى مثل کاهش پلاکت‌ها را ارزیابى می‌کنید.
مسمومیت دستگاه عصبى مرکزی: نوروپاتى محیطی، مصرف دارو بایستى قطع شود.
آموزش به بیمار و خانواده:
آموزش به بیمار و خانواده:
ـ ناراحتى که بعد از ۲۴ ساعت از مصرف دارو شروع می‌شود طى ۴ـ۲ روز فروکش می‌کند.
ـ از صابون و آب براى تمیزکردن ناحیه و برداشتن از دارو استفاده کتید.

 

پودوفیلین (Podophyllin) در درمان زگیل ناحیه تناسلی                                                                                               

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که در درمان زگیل ناحیه تناسلی بکار می­رود. به شکل پودر زرد تا قهوه­ای روشن و سبز مایل قهوه­ای وجود دارد. اولین بار از ریزوم گیاه Mayapple که به طور بومی در شمال شرق آمریکا رشد می­کند استخراج گردیده است. ماده مؤثره آن پودوفیلوتوکسین خوانده می­شود که در الکل، اتر، کلروفرم و آب جوش محلول است.  پودوفیلین به شکل سوسپانسیون­های 25-10 درصد در تنتور بنزوئین به طور موضعی استعمال می­گردد. کاربرد اولیه آن مربوط به سال 1930 است که پزشکان آمریکایی از آن برای درمان زیگیل استفاده کردند و اولین مقاله علمی درباره اثربخشی آن در سال 1942 منتشر شد.

پودوفیلین یک ماده آنتی میتوتیک (ضد میتوز و تکثیر سلولی) بوده و با ایجاد نکروز موضعی بافت فعالیت ویروس HPV که عامل اصلی ایجاد کننده زیگیل تناسلی است را مختل می­کند.

از محاسن آن در درمان زگیل ناحیه تناسلی، ارزان و مؤثر بودن درمان است. معمولاً هفته­ای یکبار حداقل به مدت 6 هفته روی سطح ضایعه استعمال شده و باید 6-4 ساعت بعد شسته شود. پزشکان ترکیباتی از این ماده در محدوده 0.5 تا 25 درصد تجویز می­کنند که در درصدهای پایین معمولاً خود بیمار و درصدهای بالا توسط متخصصین درمان از قبیل پرستاران، مامایان و پزشکان استعمال می­گردد. مطالعات مختلف نتایج گوناگونی از اثربخشی آن را گزارش کرده­اند. در یک مطالعه که اثر بخشی محلول موضعی پودوفیلین را با روشهای برداشت زگیل با جراحی مقایسه کرده است، نشان داده شده که در کاربرد هفته ای یکبار از پودوفیلین 25 درصد درنهایت 93 درصد در مقایسه با 77 درصد روش­های جراحی ضایعه کاملاً برطرف شده است و به ترتیب 22 و 56 درصد بعد از 6 ماه بازگشت داشته است. اما در مطالعات دیگر  اثر بخشی آن درمقایسه با کرایوتراپی و استفاده روش­های جراحی با برق (ELectrosurgery) کمتر نشان داده شده است.

از معایب پودوفیلین غیر استاندارد بودن ترکیبات تهیه شده از آن، عوارض جانبی، عمر قفسه ای پایین و تراتو‍ژنیسیته آن است. شاید نتایج متفاوت درمورد اثربخشی آن در مطالعات مختلف ناشی از یکسان نبودن و غیر استاندارد بودن تهیه آن و ناپایداری فرآوده تولید شده ار آن می­باشد.  

عوارض جانب آن به طور کلی شامل عوارض خفیفی از قبیل سوزش و تحریک پذیری در ناحیه استعمال شده می­باشد و به ندرت عوارضی از قبیل سرکوب مغر استخوان و عوارض کبدی در جذب سیستمیک بروز می­کند. بنابراین توصیه شده که سوسپانسیون آن نباید در سطوح بیش از 110  سانتی متر مربع استفاده گردد؛ زیرا امکان دارد از سطوح آسیب دیده پوست جذب شده و سبب ایجاد عوارض سیستمیک ­گردد. برای کاهش جذب آن باید لایه نازکی از محلول را روی سطح زگیل مالیده شود و اجازه داده شود که در مجاورت با هوا خشک گردد. بهتر است اطراف ضایعه با وازلین پوشیده گردد تا پودوفیلین با پوست سالم در تماس قرار نگیرد. مصرف این دارو در بارداری ممنوع است.

با توجه به ناپایداری و عمر قفسه­ای پایین آن فرم تجاری از سوسپانسیون آن وجود ندارد و بسته به نیاز بیماران، توسط پزشکان متخصص پوست و متخصصین زنان به صورت تک نسخه­ای تجویز می گردد. در تهیه سوسپانسیون آن باید توجه داشت که پودر پودوفیلین یک ماده بسیار موتا‍ژ‍ن و تراتوژ‍ن بوده و درعین حال سبک و پخش شونده در هوا است. بنابراین باید احتیاط­های لازم از قبیل استفاده از دستکش و ماسک و کارکردن زیر هود مناسب رعایت گردد.

منابع:

  1. Longstaff E, von Krogh G (April 2001). "Condyloma eradication: self-therapy with 0.15-0.5% podophyllotoxin versus 20-25% podophyllin preparations--an integrated safety assessment". Regul. Toxicol. Pharmacol. 33 (2): 117–37. doi:10.1006/rtph.2000.1446. PMID 11350195.

 

  1. Von Krogh G, Longstaff E (December 2001). "Podophyllin office therapy against condyloma should be abandoned" (Registration required). Sex Transm Infect 77 (6): 409–12. doi:10.1136/sti.77.6.409. PMC 1744412. PMID 11714936. http://sti.bmj.com/cgi/content/full/77/6/409

نظرات  (۲)

سلام برا نوع ۱۶ هم کاربرد داره ؟ 

ن

سلام دوستان ۱گروه زدیم واسه کسایی که زگیل و یا تبخال تناسلی دارن.و با مرجعه به دکتر و یا تحقیقات راهکارایی پیدا کردن که تو روند بهبودشون بهشون کمک کرده و میخوایم تجربیات خوب و مثبت تو این گروه به اشتراک بزاریم.و دوستانی هم که درمان شدن لطفا تشریف بسارن و تجربیات در اختیار بزارن....فقط ۱نکته دوستان این گروه فقط واسه کمک کردن و انتقال تجربیات به هم دیگه هستش.با عرض پوزش اگه کسی بساد ناله کنه یا انرژی منفی بده بلافاصله ریموو میشه....دوستانیو نیاز داریم همه با انرژی مثبت و انگیزه.نیاز نیست بیاین بگین آقا من سین ۱شدم من ۲شدم....اصلااااالل.فقط و فقط قراره برای درمان تجربیات در اختیار هم بزاریم.نمیخوایم حس بد به هم دیگه منتقل کنیم.میخوایم واسه هم انگیزه و حس مثبت ایجاد کنییم.و تجربیاتمون در اختیار هم بزاریم.

https://t.me/hpvhsv3

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی